Ondernemer Sander Lusink nieuwe ambassadeur van de Hartstichting: ‘Dankzij een AED ben ik er nog’

15 januari 2024 08:55

Ondernemer Sander Lusink nieuwe ambassadeur van de Hartstichting: ‘Dankzij een AED ben ik er nog’

Hartstilstand door stress inspireert Lusink tot strijd voor veilige werkomgeving en verspreiding van AED's

De bekende Amsterdamse ondernemer Sander Lusink, brand manager en mede-eigenaar van het herenmodemerk OGÉR, zet zich vanaf vandaag in als ambassadeur van de Hartstichting. Lusink werd elf jaar geleden getroffen door een hartstilstand als gevolg van overmatige stress. Door een nabije AED werd hij gered. Nu is hij vastbesloten om zijn ervaringen in te zetten voor een veilige werkomgeving bij zijn eigen bedrijf en om het aantal AED’s bij bedrijven in Nederland te vergroten. 

Ervaringen delen

Lusink blikt terug op het moment dat voor hem alles veranderde: “Ik herinner me dat ik tijdens het sporten in het Vondelpark ineens een enorme druk op mijn borst voelde”, zegt hij. “Daarna werd alles zwart.” Zijn trainer reanimeerde hem terwijl de brandweer ter plaatse kwam met een AED die zijn hart weer op gang bracht.

“Uit eigen ervaring weet ik dus hoe belangrijk het is om een AED in de buurt te hebben”, zegt hij.

Als kersverse ambassadeur van de Hartstichting heeft Lusink een missie voor ogen: "Alle filialen van OGÉR zijn al uitgerust met AED's, want de zorg voor mijn werknemers en klanten staat voorop. Een hartstilstand kan iedereen overkomen, ook op het werk. Dus hoop ik dat andere bedrijven in Nederland zich ook met een AED gaan uitrusten.”

Hart voor de zaak

Als ambassadeur voor de Hartstichting gaat hij zich daar dan ook voor inzetten en sloot Lusink zich aan bij 'Hart voor de Zaak', een initiatief van de Hartstichting waarbij partners zoals OGÉR baanbrekend onderzoek naar hart- en vaatziekten steunen. “Dat bewijst ook goed werknemerschap”, vindt Lusink.

“Werknemers van Hart voor de Zaak partners kunnen een persoonlijke gezondheidscheck doen, hun bloeddruk laten meten en krijgen reanimatiecursussen", zegt Lusink. Hij roept andere bedrijven op om zich ook aan te melden: "Hart voor de Zaak is niet alleen goed voor het bedrijf, maar ook voor collega's, werknemers en klanten. Alles start met een gezond hart."

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.