De voordelen van slow fashion

31 juli 2023 12:08

De voordelen van slow fashion

Het verlengen van de levensduur van je garderobe is goed voor de planeet en je financiën. De mode-industrie is een grote wereldwijde vervuiler en de mensenrechtenschendingen zijn daarnaast schering en inslag in de kledingindustrieën van ontwikkelingslanden.

Het aanschaffen van de zogenaamde ‘slow fashion’ kledingstukken zal aangenaam aan duurzaamheid bijdragen. Het merk Suitable is een goed voorbeeld van slow fashion. Het levert kleding die minder aan de mode onderhevig is, die van betere kwaliteit is en vooral op duurzaamheid gericht is.

Wat is slow living in combinatie met slow fashion?

Het doel van slow living is vooral om te vertragen en meer contact te maken met het leven. ‘Slow living’ begon in 1986 in Italië als de ‘slow food’ beweging. Dit als reactie op het groeiende aantal fastfoodketens. De definitie ‘slow fashion’ werd in 2007 voor het eerst door Kate Fletcher genoemd, toen ze de slow food beweging vergeleek met de duurzame en ethische mode-industrie.

Deze duurzame, biologische en milieuvriendelijke methoden kunnen allemaal deel uitmaken van een slow living. Slow living wordt vooral gezien als een directe vergelding voor het fast fashion systeem. Een systeem dat tegen alles indruist wat het vertegenwoordigt in termen van duurzame en ethische praktijken.

Wist je bijvoorbeeld dat de fast fashion industrie na olie de meest vervuilende industrie is! En alle grondstoffen daarbij sneller op zijn, dan ze aangevuld kunnen worden. De gemiddelde consument koopt tegenwoordig ook tot een derde meer textiel en kleding dan een aantal jaar geleden en geeft bovendien een stuk minder per kledingstuk uit. Het is daarom van top belang om deze niet-duurzame praktijken te herzien. Iets wat zeker geldt voor onze houding ten opzichte van mode.

De impact van slow en fast fashion op de aarde

Fast fashion heeft, zoals je hierboven hebt gelezen, een enorme impact op de aarde. Het duurzame textiel van slow fashion wordt gelukkig steeds populairder, omdat veel consumenten en bedrijven zich nu veel meer bewust zijn van hun impact op het milieu.

Er zijn veel alternatieven voor katoen en polyester, materialen die veel worden gebruikt in de mode-industrie. Dit textiel omvat hennep, bamboe en linnen. En er is bovendien een nieuw type textiel, zoals gerecycled polyester, dat van 100% gerecyclede items is gemaakt. Deze producten zijn ook zelf weer recyclebaar, iets wat goed is voor het milieu.

Volgens een Brits onderzoek uit 2020 lopen vooral de oudere generaties voorop in de slow fashion beweging. Dit terwijl de jongere generaties, ondanks de populaire perceptie van het tegendeel, volgens hen geen toegankelijke alternatieven voor fast fashion hebben.

50-plussers steunen vaker slow fashion

Een veel ouder Amerikaans onderzoek uit 2011 over de houding ten opzichte van het aankopen van slow fashion kleding toont aan dat de steun voor milieuvriendelijke bedrijven aanzienlijk belangrijker is voor consumenten ouder dan 65 jaar, dan voor jongere consumenten (jonger dan 45 jaar). Deze oudere consumenten hechten er ook meer waarde aan om iets meer te betalen voor biologische kleding dan de jongere consumenten. Ook al hadden ze toen soms meer moeite met het vinden van producten gemaakt van biologisch katoen.

De verkrijgbaarheid van slow fashion mode is iets dat tegenwoordig niet echt meer een probleem is. Dankzij de vele duurzame kleding leveranciers is het nu (vooral online) prima te verkrijgen. En dat is goed nieuws, want er zijn daardoor meer manieren om duurzaam te leven. Elk klein beetje telt immers voor het behoud van onze planeet.

Na de aanschaf van deze duurzame kleding kun je de voldoening hebben om al je familieleden en vrienden te vertellen dat je er niet alleen modieus uitziet, maar dat je het milieu helpt door slow fashion te kopen. Iets wat ook wel als de ware definitie van ‘schuldvrij’ winkelen omschreven kan worden!

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.