Slim Tanken Award: Kreuze in Frederiksoord goedkoopste tankplek van Nederland

17 december 2025 14:04

Slim Tanken Award: Kreuze in Frederiksoord goedkoopste tankplek van Nederland

Snelwegpomp loopt uit de pas: prijsverschil nadert 20 cent per liter

De Slim Tanken Award 2025, het jaarlijkse initiatief van MultiTankcard, gaat dit jaar naar Kreuze B.V. in Frederiksoord in Drenthe. Opvallend: voor het tweede jaar op rij wint Kreuze de prestigieuze award. Vorig jaar won dezelfde onderneming in Havelte (Drenthe). Nergens in Nederland konden automobilisten in 2025 goedkoper E10 benzine tanken dan in Frederiksoord, met een gemiddelde literprijs van € 1,7229. In de categorie diesel wint Tamoil Sluis in Zeeland, waar automobilisten gemiddeld € 1,5143 betaalden. Dat blijkt uit een analyse van ruim 3.250 tankstations die bij MultiTankcard zijn aangesloten.

Ook dit jaar blijven de regionale verschillen groot. Evenals vorig jaar, bevinden de voordeligste tankstations zich buiten de Randstad. Dorpen in Noord- en Oost-Nederland, zoals in Drenthe en Overijssel, behoren tot de voordeligste plekken om te tanken.

Top drie goedkoopste tankstations - E10 benzine 2025

  1. Kreuze B.V. in Frederiksoord (Drenthe) – € 1,7229
  2. Joontjes Kreditank Steenwijk (Overijssel) – € 1,7294
  3. Fieten Olie Steenwijk (Overijssel) – € 1,7312

Top drie goedkoopste dieselstations 2025

  1. Tamoil Sluis (Zeeland) – € 1,5143
  2. Tankstation Gebroeders Mangnus B.V. in Kapellebrug (Zeeland) – € 1,5144
  3. Esso Express Winterswijk De Grens in Winterswijk-Kotten (Gelderland) – € 1,5159

Waddentop blijft duur: Hollum bovenaan, Hooglanderveen duurste aan de wal

Ameland (Friesland) blijft wederom de duurste gemeente van Nederland om E10 benzine te tanken. In Hollum lag de gemiddelde literprijs op € 2,3067, gevolgd door Hooglanderveen (Utrecht) en Midsland (Friesland).

Tweede award op rij voor Kreuze: eerlijk tanken, flink besparen

De Slim Tanken Award werd dit jaar voor de zevende keer uitgereikt. Kreuze B.V. in Frederiksoord wint de prijs in de categorie E10 benzine, de meest gebruikte brandstofsoort onder Nederlandse automobilisten.

Gerald Meijer, eigenaar van Kreuze met het winnende tankstation in Frederiksoord, reageert trots: “Voor ons is het heel simpel: we willen dat mensen hier eerlijk en betaalbaar kunnen tanken. Ons ‘geheim’ is dat we bewust kiezen voor een eerlijke prijs in plaats van de hoogste marge. Deze prijsstelling hanteren wij bij al onze tankstations en dat werkt, omdat automobilisten die bij ons tanken al snel ruim vierhonderd euro per jaar besparen vergeleken met de snelweg. Dat voelt niet alleen goed aan de pomp, maar ook in de portemonnee. We zijn trots dat we met een klein team op deze manier echt verschil kunnen maken voor veel Nederlanders.”

Tanken langs de snelweg wordt luxe: kloof met andere stations blijft groeien

Gemiddeld waren tankstations die niet langs de snelweg staan in 2025 wederom fors goedkoper: ruim 19,7 cent per liter. Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard: “Vorig jaar was dat verschil nog 17,5 cent per liter en het jaar daarvoor 15,2 cent. De kloof loopt dus ieder jaar verder op, met zo’n twee cent per liter.” Hij benadrukt dat automobilisten die even van de snelweg afrijden eenvoudig kunnen besparen: het verschil per tankbeurt loopt al snel op tot meerdere euro’s en kan op jaarbasis in de honderden euro’s lopen voor veelrijders.

Politieke invloeden

De tijdelijke accijnsverlaging op brandstof wordt in 2026 deels teruggedraaid. Daardoor stijgt de benzineprijs met ongeveer 5,5 cent per liter en diesel met 3,6 cent per liter. Automobilisten gaan dus alsnog meer betalen aan de pomp, al valt de verhoging lager uit dan wanneer de volledige accijnsverlaging zou zijn vervallen.

Elektrisch laden nog niet transparant genoeg voor een award

Hoewel het aantal laadtransacties blijft stijgen, introduceert MultiTankcard nog geen Slim Laden Award. De prijzen voor elektrisch laden verschillen sterk, onder meer door variaties in pas en paal combinaties en aanvullende tarieven, zoals parkeerkosten of boetes voor te lang blijven staan.

Roozeman: “De nieuwe Europese AFIR wetgeving, die meer prijstransparantie verplicht, gaat hier waarschijnlijk verandering in brengen. Zodra laden net zo helder en vergelijkbaar wordt als tanken, kunnen we een Slim Laden variant overwegen.”

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.