Amsterdam ontwaakt met positieve aanklacht tegen fast fashion

6 mei 2025 10:02

Amsterdam ontwaakt met positieve aanklacht tegen fast fashion

In de nacht van maandag op dinsdag heeft het modeplatform BOAS delen van Amsterdam vol gehangen met afgedankte mode, met daarop activerende uitspraken. Hiermee probeert BOAS mensen te inspireren om anders naar hun mode-consumptie te kijken. Er wordt te veel kleding verspilt.

BOAS vraagt de mode-industrie kleding niet te dumpen of verbranden, maar te dragen, delen, repareren of te verkopen. Op deze manier vraagt BOAS aandacht voor het feit dat de mode-industrie meer CO2 verbruikt dan de lucht- en scheepvaart samen. En wanneer we vaker mode dragen die er al is, in plaats van nieuwe kleding, dan besparen we veel CO2. 

De actie werd afgetrapt met de langste waslijn die Amsterdam ooit gezien heeft van meer dan 120 meter achter het Centraal Station.

Pop-upstore op Utrecht Centraal

Naast de actie en winkels in Amsterdam opent BOAS vandaag een tijdelijke pop-upstore op Utrecht Centraal Station. De winkel biedt een breed scala aan mode die anders gedumpt zou worden, met een focus op het hergebruiken en herontwerpen van kleding, en het stimuleren van bewuste consumptie. Van der Holst: “In onze pop-upstore kunnen bezoekers twee weken lang terecht om kleding te redden die anders gedumpt zou worden en meer te leren over de verwoestende impact van de mode-industrie.” De tijdelijke winkel is open van 29 april tot en met 11 mei.

 

Spreekt BOAS de mensen aan. Iedereen is welkom om de kleding mee naar huis te menen, wat precies past in de re- en upcycle visie van BOAS.

Iedereen kan de mode van BOAS kopen via de website, de App en de 2 winkels in Amsterdam. Daarnaast kunnen mensen ook een donatie die via het sinds vandaag geopende Eyevestor platform.

https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_BOA?lang=nl

terug

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.